در دنیای رقابتی امروز، استفاده از ابزارهای مناسب  و با‌کیفیت برای مدیریت و پرورش سرنخ‌ها و فرصت‌های فروش، نقشی حیاتی در موفقیت کسب‌وکارها ایفا می‌کند. سی آر ام کالو با ارائه امکانات پیشرفته در زمینه مدیریت سرنخ و فرصت، به شما کمک می‌کند تا با راندمان بالا و اثربخشی بیشتری به اهداف فروش خود دست پیدا کنید. در کالو ابزارهای مختلفی برای مدیریت فرصت های فروش وجود دارد که می توانید در زمان مناسب از هر ابزار برای بالا بردن بهروری استفاده کنید.

تعریف سرنخ و فرصت

سرنخ

به فرد یا سازمانی اطلاق می‌شود که احتمال دارد به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند باشد. سرنخ شامل لیست مخاطبان احتمالی که از بانکهای اطلاعاتی یا فرضا نمایشگاه ها بدست می آید که احتمال دارد محصول شما را خریداری کنند و شما آنها را در پروسه بازاریابی در بخش سرنخ ها قرار می دهید.

فرصت

به سرنخ‌هایی گفته می‌شود که تمایل و توانایی خرید محصولات یا خدمات شما را دارند و به احتمال زیاد به مشتری تبدیل خواهند شد. فرصت ها معمولا مرحله اول اعتبارسنجی را توسط بازاریابان شما پشت سر گذاشته اند و تمایل اولیه برای خرید محصول را نشان داده اند و تیم بازاریابی شما آنها را از بخش سرنخ به کانال فروش انتقال می دهند تا به عنوان فرصت احتمالی روی آنها کار شود.


اولویت‌بندی سرنخ و فرصت در سی آر ام کالو

در سی آر ام، مرحله اول سرنخ است. سرنخ ها لیست ها نصبت بلند بالایی هستند که از کانالهای مختلف جمع آوری می شوند تا روی آنها کار شود. تیم فروش روزانه به تعداد زیادی از سرنخ های فروش تماس می گیرند یا حضوری بازاریابی می کنند و از بین آنها فرصت های جدید ایجاد می کنند.

مراحل یک سرنخ به چه صورت می باشد؟

شناسایی سرنخ

در این مرحله، مشتریان بالقوه شناسایی و اطلاعات آنها جمع آوری می شود. این اطلاعات از کانالهای مختلف توسط خود بازاریاب یا مدیران مجموعه جمع آوری می شود و هر بازاریاب روی سرنخ های خود کار می کند.

ارزیابی

سپس، این اطلاعات برای ارزیابی پتانسیل هر سرنخ برای تبدیل شدن به مشتری واقعی استفاده می شود. این اطلاعات با تماس گرفتن با سرنخ یا اعتبارسنجی از طریق اینترنت ارزیابی می شود و احتمال موفقیت مشخص می شود.

تقسیم بندی

سرنخ ها بر اساس معیارهای مختلف مانند صنعت، اندازه شرکت و موقعیت مکانی دسته بندی می شوند. هر بازاریابی بر اساس تخصص خود یا خواست مدیران روی گروه مشخصی از سرنخ ها کار می کند.

پرورش

سرنخ های واجد شرایط پرورش می شوند تا به مشتریان بالقوه تبدیل شوند. برای این منظور بعد از تماس ها و ارتبازات مختلف با سرنخ، به فرصت تبدیل می شوند تا بتوان آنها را به فروش نهایی تبدیل کرد.

فرصت

مرحله بعدی در سی آر ام فرصت های فروش است. سرنخ ها بعد از پرورش و بدست آوردن اعتبار لازم برای تبدیل شدن به مشتری احتمالی به فرصت تبدیل می شوند و در کانال های فروش روی آنها کار می شود.

مراحل فرصت فروش

تعریف فرصت

فرصت زمانی ایجاد می شود که یک سرنخ ابراز علاقه به محصول یا خدمات شما نشان دهد. بعد از آن سرنخ وارد کانال فروش می شود و با تمرکز بیشتری روی آن کار می شود. در این مرحله معمولا به پروپزال یا پیش فاکتور یا محصول تستی نیاز می شود.

ارزیابی فرصت

در این مرحله، احتمال تبدیل شدن فرصت به فروش ارزیابی می شود. بعد آن با پیگیری هایی که انجام می شود احتمال موفقیت بررسی و برآورد می شود.

مدیریت فرصت

فرصت ها تا زمان بسته شدن (فروش یا عدم فروش) مدیریت می شوند. میزان کارآیی تیم فروش در این مرحله مشخص می شود و معمولا درآمد بازاریابان را این مرحله مشخص می کند.


بنابراین، سرنخ اولین مرحله در سی آر ام است زیرا پایه و اساس مراحل بعدی مانند فرصت و فروش را تشکیل می دهد.

کجا از سرنخ استفاده می‌شود

فرم‌های وب‌سایت

می‌توانید از فرم‌های وب‌سایت برای جمع‌آوری اطلاعات تماس و اطلاعات مربوط به نیازها و علایق سرنخ‌ها استفاده کنید.

بازاریابی ایمیلی

می‌توانید از طریق ایمیل با سرنخ‌ها ارتباط برقرار کنید و اطلاعات لازم را در مورد محصولات و خدمات خود به آنها ارائه دهید.

شبکه‌های اجتماعی

می‌توانید از طریق شبکه‌های اجتماعی با سرنخ‌ها تعامل برقرار کنید و آنها را به وب‌سایت خود هدایت کنید.

نمایشگاه ها و سمینارها

یکی از جاهایی که کسب و کارها تمرکز زیادی برای جمع آوری سرنخ ها روی آن قرار می دهند نمایشگاه ها و سمینارها است که با تعداد بازدید کننده بالا در زمان کوتاه می تواند تعداد بالایی سرنخ ایجاد کند.

کجا از فرصت استفاده می‌شود

مذاکرات فروش

می‌توانید از اطلاعات مربوط به فرصت‌ها برای ارائه پیشنهادات و مذاکرات با مشتریان بالقوه استفاده کنید.

پیش‌فاکتور و قرارداد

می‌توانید بر اساس اطلاعات مربوط به فرصت‌ها، پیش‌فاکتور و قرارداد برای مشتریان بالقوه خود تهیه کنید.

مدیریت ارتباط با مشتری

می‌توانید از اطلاعات مربوط به فرصت‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود استفاده کنید.

افزایش فروش با استفاده از امکان فرصت در اپلیکیشن سی آر ام کالو

سی آر ام کالو با ارائه امکانات مختلفی مانند وظایف، یادآوری‌ها، و گزارش‌ها، به شما کمک می‌کند تا فرآیند فروش خود را به طور موثرتر مدیریت کنید. با استفاده از این امکانات می‌توانید:

  • وظایف مربوط به هر فرصت را به طور دقیق پیگیری کنید.
  • یادآوری‌هایی برای خودتان و اعضای تیمتان تنظیم کنید تا هیچ فرصتی را از دست ندهید.
  • گزارش‌های دقیقی از وضعیت فرصت‌ها و پیشرفت فرآیند فروش خود تهیه کنید.

آمارهایی درباره تاثیر استفاده از فرصت در سی آر ام

طبق گزارش ها، استفاده از سی آر ام می‌تواند تا 29% منجر به افزایش فروش شود.
همچنین، استفاده از سی آر ام می‌تواند تا 50% منجر به افزایش راندمان تیم فروش شود.

چگونه تیم بازاریابی می‌توانند از فرصت استفاده کنند

تیم بازاریابی می‌تواند با استفاده از اطلاعات مربوط به فرصت‌ها، کمپین‌های بازاریابی خود را به طور موثرتری هدفمند کند. به عنوان مثال، تیم بازاریابی می‌تواند:
ایمیل‌های تبلیغاتی را به طور خاص برای مشتریان بالقوه‌ای که در مرحله فرصت قرار دارند ارسال کند.
محتوای وب‌سایت خود را به گونه‌ای تنظیم کند که برای مشتریان بالقوه در مرحله فرصت جذاب باشد.

جمع‌بندی

استفاده از اپلیکیشن سی آر ام کالو و امکانات آن در زمینه مدیریت سرنخ و فرصت، می‌تواند به شما کمک کند تا با راندمان و اثربخشی بیشتری به اهداف فروش خود دست پیدا کنید. با استفاده از این ابزار قدرتمند، می‌توانید فرآیند فروش خود را به طور کامل اتوماتیک کنید، وظایف و یادآوری‌ها را به طور دقیق پیگیری کنید، و گزارش‌های دقیقی از وضعیت فرصت‌ها و پیشرفت فرآیند فروش خود تهیه کنید.

نکته

علاوه بر موارد ذکر شده در این مقاله، سی آر ام کالو امکانات دیگری نیز در زمینه مدیریت سرنخ و فرصت ارائه می‌دهد که می‌توانید با ثبت نام دموی نرم‌افزار از آنها استفاده کنید.