• 1399/2/16

بهترین راه برای تعیین تاریخ انقضا در نرم افزار باشگاه مشتریان

چگونه باید تاریخ انقصا برای امتیازها در نرم افزار باشگاه مشتریان تعیین کنیم؟

این سوالی است که در باشگاه مشتریان کالو زیاد با آن مواجه می شویم. تعیین تاریخ مصرف برای امتیازها دلیل خوبی است برای اینکه مشتریان را تحریک به خرید بیشتر کنیم.

آیا امتیاز باشگاه باید تاریخ انقضا داشته باشد؟

قبل از اینکه راجع به تعیین تاریخ انقضا برای امتیازهای باشگاه مشتریان صحبت کنیم, اول می خواهیم راجع به منافع و بازخوردهای این کار صحبت کنیم. بر اساس اهداف کاری کسب و کارتان شما ممکن است نخواهید تاریخ انقضا برای سیستم باشگاه مشتریان تان تعیین کنید.

بگذارید راجع به این موضوع کمی توضیح بدهیم.

چرا ممکن است نخواهید تاریخ انقضا تعیین کنید؟

تعیین تاریخ انقضا برای امتیازها یکی از بهترین راه ها برای ایجاد فوریت در باشگاه مشتریان است تا مشتریان را تشویق کنید سریعتر به کسب و کار شما برگردند و خرید مجدد داشته باشند.

اما نقاط منفی نیز دارد. اول اینکه زمانی که شما امتیازی را کم می کنید تمام علاقه او را به برگشتن دوباره از او می گیرید. زمانی که حس کنند این امتیاز ممکن است از آنها کثر شود, اتفاق خوب این است که مجبور می شوند تا دوباره به کسب و کار شما برگردند.

دلیل دوم که نباید امتیاز منقضی شود این است که این کار به دید مشتریانتان آزار دهنده است. خود را جای مشتریانتان قرار دهید. تصور کنید که هر 6 ماه پیغامی دریافت کنید که اگر مقدار مشخصی را خرید نکنید امتیاز شما منقضی و باطل می شود. مطمئنم این موضوع برای شما هم آزار دهنده است. اتفاقی که در استارباکس در سال 2012 افتاد.

استارباکس فراموش کرد که به مشتریانش اعلام کند که امتیازشان در حال منقضی شدن است. و باعث بوجود آمدن تعداد زیادی مشتری ناراضی برای استارباکس شد. اگر تاریخ مشخصی را برای منقضی شدن امتیازهای مشتریانتان تعیین کنید باعث می شود که مشتریانتان برای از دست ندادن امتیازهایی که به سختی بدست آورده اند دوباره پیش شما برگردند و از شما خرید کنند.

چرا می خواهید که امتیازها منقضی شوند؟

حالا راجع به اینکه منقضی شدن امتیازها چه منافعی دارد صحبت می کنیم.

اولین منفعت این کار این است که مشتریانتان را تحریک می کند که دوباره به کسب و کار شما برگردند. اگر شما تاریخی را برای منقضی شدن امتیازها تعیین کنید این کار باعث می شود که مشتریانتان را تحریک کند که به خرید از شما ادامه دهند.

شما باید این امکان را برای مشتریانتان فراهم کنید که اطلاع یابند امتیازشان در حال منقضی شدن است و این کار از طریق یک پیامک ساده امکان پذیر است. این کار بهتر است در بازه های 3 ماه قبل , یک هفته قبل و در آخر یک روز قبل از انقضای امتیازها انجام شود. تا مشتریانتان متوجه شوند که به اندازه کافی پیغام اخطار دریافت کرده اند.

پیغام آخر باید به گونه ای باشد که مشتریان متوجه شوند که این اخطار آخر قبل از از دست دادن امتیازهای ارزشمندشان است. اگر شما بتوانید مشتری را با این روش درگیر کار خود کنید می توانید باعث ارزش افزوده ای برای کار خود شوید و او را به کسب و کار خود بکشانید و از این راه در آمد خود را افزایش دهید.

انواع تعیین انقضا برای امتیازها

ما راجع به دو روش اصلی برای تعیین تاریخ انقضا برای امتیازها صحبت می کنیم قبل از اینکه برای امتیازها تاریخ مصرفی تعیین شود.

تاریخ انقضای به اصطلاح سخت

این روش مربوط به تعیین تاریخ مشخصی در تقویم برای منقضی شدن امتیاز است.

زمانی که از این روش استفاده می کنید شما تاریخ مشخصی در تقویم را برای منقضی شدن امتیاز در نظر می گیرید. به عنوان مثال یک فروردین.

این یک روش عادی برای تعیین انقضا برای امتیاز هاست, مخصوصا بخاطر اینکه راه اندازی آن ساده است. اما به نظر ما سود آن بعد از پایان کار متوقف می شود. زمانی که در بازه یک ساله قرار دارند می تواند حتی روی ثبت نام های شما برای باشگاه مشتریان نیز تاثیر بگذارد. زیرا مشتریانتان فکر می کنند که زمان کافی برای جمع آوری امتیاز ندارند و به همین دلیل میلی برای عضویت در باشگاه مشتریان تان پیدا نمی کنند.

این روش تنها به شما اجازه می دهد که یک بار در سال برای منقضی شدن امتیازها اطلاع رسانی کنید. اگر شما تاریخ را فرضا 1 فروردین تعیین کرده اید تمام مشتریانتان را تحریک می کنید که در این زمان از شما خرید کنند, و این زمان ممکن است شلوغ ترین زمان شما باشد.

روش بعدی برای تعیین انقضا برای امتیازها انعطاف پذیری بیشتری به شما می دهد و برای مشتریانتان جذابیت بیشتری دارد.

انقضای دوره ای

این شیوه بر اساس اینکه فعالیت مشتریان به چه گونه بوده است تغییر می کنند و یک حالت شناور دارد.

در این حالت شما بازه ای مثل 6 ماه یا یک سال برای انقضای امتیازها تعیین می کنید. اساسا آنها تعداد روز مشخصی را بعد از خریدشان دارند تا دوباره خرید کنند یا از امتیازشان استفاده کنند.

این روش می تواند باعث شوق بیشتری در مشتریانتان شود تا خریدشان را افزایش دهند. به این دلیل که آنها به طور مشخصی تاریخ انقضایی را نمی توانند ببینند, آنها می توانند امتیازهایشان را برای دریافت پاداش بهتر ذخیره کنند. و باعث می شود که تاریخ انقضا امتیازها در یک حالت مخفی قرار بگیرد. و اینکه تمام مشتریانتان در یک زمان مشخص امتیازهایشان منقضی نمی شود و این موضوع باعث تاثیر بیشتر این روش است.

این روش باعث تشویق بیشتر مشتریانتان می شود و باعث خرید پیاپی آنها در دوره زمانی خریدهایشان می شود. انقضای دوره ای یکی از بهترین روش های انقضای امتیاز است و باعث افزایش خرید های دوره ای می شود.

نتیجه گیری

در کل تعیین تاریخ انقضا برای امتیازها علاوه بر مزایایی که برای کسب و کار شما دارد می تواند مضر نیز باشد و باعث نارضایتی مشتریان تان شود. و باید در اجرای آن وسواس بسیار بالایی به کار برد. و با دقت طراحی و اجرا شود. و حتما قبل از پایان زمان استفاده از امتیازها مشتریان را در چند مرحله در جریان منقضی شدن امتیازهای شان قرار داد.