ثبت آسان مشتری و فاکتور

تنظیم بر اساس نیاز شما

افزایش نرخ فروش

بازاریابی ایمیلی

گزارش های حیاتی مدیریتی

09191268139

ایران - تهران

Top

10 مورد از مهم ترین مزایا و معایب نرم افزار باشگاه مشتریان

مزایا و معایب راه اندازی باشگاه مشتریان

10 مورد از مهم ترین مزایا و معایب نرم افزار باشگاه مشتریان

موضوع نرم افزارهای باشگاه مشتریان از زمانی مطرح شد که شرکت ها متوجه شدند که مزیت رقابتی که می توانند داشته باشند به متفاوت بودن محصول شان و شیوه ارائه خدمات به مشتریان شان بستگی دارد. در این فضا، داشتن مشتریان وفادار در کنار ارزش فوق العاده بالای آن بسیار کار سخت تری است. به گفته یکی از متخصصان کسب و کار داشتن مشتریان وفادار محصولی نادر و کمیاب است که به راحتی بدست نمی آید. اما در کنار این موضوع بررسی مزایا و معایب داشتن باشگاه مشتریان در دنیای تجارت امروز از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانید انتخاب کنید که چه چیزی مناسب کسب و کار شما است و با گروه هدف شما همخوانی دارد. بیاید یه نگاهی به این موضوع بندازیم.

مزایای داشتن نرم افزار باشگاه مشتریان

بازگشت مشتری

مهم ترین محرک و عامل باشگاه مشتریان بازگشت مشتریان است که این کار را با دادن آفر به مشتریان بخاطر خریدهای مرتب آنها و قدردانی کردن از مشتریان انجام می دهد. در حقیقت، می توان اینگونه گفت که ” وفاداری زمانی بوجود می آید که یک فرد حامی یک کسب و کار باشد و بداند، آنجا را دوست دارد و به آن اعتماد می کند”.

به طور خلاصه، یک نرم افزار باشگاه مشتریان ابزاری است که باعث بازگشت مشتریان می شود با دادن محرک های مختلف تا مشتریان را تشویق به خرید مجدد کند و این رفتار خرید مکرر جز عادت آن مشتریان شود. تحقیقات زیادی وجود دارد که ارتباط بین برنامه های وفاداری و بازگشت مشتریان را تایید می کند. یک تحقیق که در اروپا انجام شده است نشان می دهد که میزان تاثیر یک سرویس باشگاه مشتریان بر روی بازگشت مشتریان درصدی در حدود بیش از 10 درصد افزایش در بازگشت مشتریان را عامل شده است.

یک مدیر تحلیل باشگاه مشتریان آماری را از باشگاه مشتریان بدست آورده است که نشان دهنده تاثیر باشگاه مشتریان بر روی مخاطبان است:

  • باشگاه مشتریان سوددهی کلی را 5 تا 10 درصد افزایش می دهد
  • مشتریان برنامه های وفادرای 5 تا 20 درصد بیش از مشتریان معمولی پول خرج می کنند
  • مشتریان برنامه های وفاداری 5 تا 20 درصد خریدهای مکرر آنها از مشتریان معمولی بیشتر است

تاثیر مستقیم که استراتژی های بازگشت مشتری بر روی تمامیت کسب و کار دارد یک حقیقت اثبات شده و بدون شک است. یک کسب و کار با 60 درصد بازگشت مشتریان به اندازه 3 تا 4 برابر کسب و کاری که 80 درصد بازگشت مشتری دارد، مشتریان خود را از دست می دهد. در کنار این، افزایش بازگشت مشتری تا میزان 5 درصد سودهی شما را 25 تا 95 درصد افزایش می دهد، که این موضوع بر اساس تحقیقی اثبات شده و تحلیل شده است. خارج از بحث مزایای و معایب باشگاه مشتریان، بازگشت مشتری مهم ترین مزیت داشتن یک باشگاه مشتریان است.

داشتن بانک اطلاعات دقیق از مشتریان و بازار کسب و کار خود

اطلاعات مشتریانی که در پایگاه داده شرکت و کسب و کار شما جمع آوری می شود که این اطلاعات از همان لحظه اول که در باشگاه مشتریان ثبت نام می کنند بوجود می آید می تواند بهترین روش ارتباطی و بهترین و موثرترین روش برای بازاریابی شما باشد. که این اطلاعات می تواند رفتار خرید و رفتار مشتریان شما را نشان دهد و باعث شود بتوانید بخوبی وضعیت کسب و کار خود و گروه هدف خود را تحلیل و بررسی کنید و روی این اطلاعات کمپین های تبلیغاتی مختلف ارسال کنید.

داده ها و اطلاعات باشگاه مشتریان می تواند دیدی کلی و دقیق از رفتار مشتریان، رفتار خرید و نیازهای مشتریان می دهد و باعث می شود رشد و مدیریت کسب و کار آسان شود. و حتی می توان از این اطلاعات برای بحث قیمت گذاری و آفردهی های موثر استفاده کرد. این اطلاعات همچنین به بازاریاب ها این امکان را می دهد که میزان موفقیت کمپین های تبلیغاتی مختلف خود را تحلیل کنند و به شیوه موثر بازاریابی خود دست یابند.

افزایش میزان خرید هر مشتری

همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک شرکت می تواند داده ها را جمع آوری کند تا فروش جدید ایجاد کند یا حراجی یا آفر موثر ایجاد کند. این موضوع می تواند تضمینی باشد برای ایجاد خرید مجدد توسط هر مشتری، و یا حتی به مشتریان محصولاتی را پیشنهاد بدهیم که بر اساس سلیقه آن مشتری است، و یا پیشنهاد تخفیف به خرید مورد نظر مشتری داد.

و حتی بیش از اینها، نرم افزارهای باشگاه مشتریان می تواند فصول و زمان های خلوتی شما را مدیریت کند. بهترین نمونه این موضوع در دنیا خطوط هوایی هستند که با دادن آفر بیشتر به ازا هر کیلومتر پیمایش می توانند زمان های خلوتی خود را به شیوه موثرتری مدیریت کنند. که این اتفاق جذب، با هزینه کمتر و با دادن پیشنهاد به مخاطب نهایی و هدفمند تر انجام می شود.

کاهش مشتریان با سودهی کم

یکی از موضوعاتی که در این لیست مزایا و معایب باشگاه مشتریان کمترین توجه را به آن شده است این است که به کسب و کارها اجازه می دهد که بار اضافه را از روی دوش خود بردارند. یک باشگاه مشتریان که به خوبی طراحی شده است به کسب و کارها این اجازه را می دهد که مخاطبان خود را دسته بندی کنند و مشتریان که برای آنها سود ده هستند و مشتریانی که سوددهی پایین را دارند از هم جدا کنند.

این موضوع به آنها این اجازه را می دهد که مشتریانی که فقط در زمانهای تخفیف از شما خرید می کنند و مشتریانی که سوددهی کم برای شما را دارند را شناسایی کنید. این نوع مشتریان ایجاد پرفایل هم برای آنها از ارزش کمی برخوردار است. و در روند کار باشگاه مشتریان می تواند به کسب و کارها این امکان را بدهد که بر روی مشتریان ارزشمند خود تمرکز کنند. و برای شناسایی این دسته از مشتریان هیچ گونه شکی به خود راه ندهند. این یکی از بهترین روش هایی است که باشگاه مشتریان در اختیار کسب و کارها قرار می دهد که بر روی مشتریانی کار کنند که برای آنها سود ده هستند.

ارتباط بهتر با مشتریان

یک باشگاه مشتریان می تواند آفر شما را به مخاطب نهایی شما برساند، و ارتباط با مشتریان را برای شما ساده و موثر نماید. در کنار معرفی محصولات جدید خود، ترویج و تبلیغ محصولات، این است که شما هر زمان که بخواهید می تواند به شیوه موثر و راحت با مشتری نهایی خود در ارتباط باشید.

این موضوع می تواند بر اساس زمان ثبت نام مشتری و یا زمان آخرین خرید مشتری نیز امکان پذیر باشد. ارتباط داشتن با مشتریان می تواند حس متفاوت و زنده بودن کسب و کار شما را به مخاطبان تان انتقال دهد. و شیوه ارتباطی شما با هر مشتری بر اساس رفتار قبلی او می باشد.

معایب داشتن باشگاه مشتریان

نبود راهی برای شناسایی اینکه رفتار وفاداری دقیقا به چه روشی بوجود آمده است

این بسیار مشکل است برای یک سیستم باشگاه مشتریان که روح واقعی یک خرید را بدست آورد که چه عاملی باعث این خرید شده است. بیشتر مواقع، مشتری که مرتب از شما خرید می کند یک مشتری وفادار است. اما این موضوع ما نیست، مشتری شما ممکن است از شما خرید کند زیرا به محصول شما احتیاج دارد. یا، ممکن است از شما به دلیل مزایایی که باشگاه مشتریان برای او دارد از شما خرید کند. بنابراین وفاداری، وابسته به احساس است، و نمی توان دلیل آنرا توسط نرم افزارهای باشگاه مشتریان محاسبه کرد.

با این حال، این موضوع در لیست مزایا و معایب باشگاه مشتریان می تواند توسط شیوه های مختلف بازاریابی که اجرایی می کنید اصلاح شود و با قرار گرفتن در کنار یک شیوه تحلیلی و بازاریابی این مشکل می تواند برطرف شود. به مشتریان خود بخاطر معرفی دوستان شان، نوشتن یک تحلیل در مورد شما، و یا لایک کردن شما پاداش بدهید. این ها می تواند کار شما را برای فهمیدن اینکه چه کسی بطور مرتب از شما خرید می کند و کدام مشتری به شما وفادار است ساده نماید. یا حتی می توانید با ایجاد نظرسنجی دلیل واقعی خرید آنها را متوجه شوید.

ایجاد تعادل در خرید اولی ها

خارج از تمام مزایا و معایب نرم افزارهای باشگاه مشتریان، ابزارهای اقتصادی یکی از استرس زا ترین بخش های کار هستند. تخفیف، خارج از شکل آن، می تواند باعث آسیب به کسب و کار شما شود. یک خرید 50 هزار تومانی زمانی که تبدیل به 40 هزار تومان می شود سود دهی شما را 10 هزار تومان کاهش می دهد. یک تخفیف 5 درصدی در باشگاه مشتریان بر روی محصول 50 هزار تومانی می تواند باعث 50 درصد کاهش سود دهی شما شود. آسیب یکسان باقی می ماند. و شما بجای بدست آوردن 10 هزار تومان 5 هزار تومان بدست آورده اید. و این میزان بر روی تخفیف کوچکی مثل 5 درصد بوده است که می تواند تاثیر بزرگی بر روی سود دهی شما داشته باشد.

عامل اصلی برای خارج شدن از این آسیب این است که با هوشمندی و بررسی شیوه مناسب را برای کسب و کار خود پیاده کنید و از مشاوران برای این کار استفاده کنید. البته تیم تحلیل و مشاوره کالو با موضوع تخفیف موافق نمی باشد و اعتقاد دارد که تخفیف برای هر کسب و کار می تواند آسیب رسان باشد و شیوه های دیگری را به جز تخفیف برای آفردهی های خود استفاده می کند که موثرتر هستند و آسیب بوجود آمده از آنها بسیار کم و ناچیز است و همچنین مدیریت آنها بسیار راحت تر و آسان تر می باشد.

پخش شدن فروش

به مانند یک محصول، سیستم های باشگاه مشتریان و برنامه های وفاداری همه جا هستند و به شیوه های مختلف شناخته شده می باشند. آنها سبک عضویت تقریبا یکسانی را دارند، نیاز به خرید در آنها وجود دارد، و مزایایی را به همراه خواهند داشت. اما در این دنیای کوچک رقابتی، احتمال از دست دادن مشتری و رفتن مشتریان به سمت رقبا با سیاست ها و روش تشویقی بهتر وجود دار. در آمریکا هر فرد عضو حدود 9 باشگاه مشتریان مختلف است، و کسب و کارها نیاز دارند که باشگاه مشتریانی را راه اندازی کنند که متفاوت و جذاب باشد تا بتواند تبدیل به نقطه برتری آنها در رقابت شود.

اما طراحی باشگاه مشتریانی که در رقابت با کسب و کارهای مشابه به شیوه ای عمل کند که نقطه برتری شما شود کار ساده و آسانی نمی باشد و شیوه ها را نمی توان از کسب و کار دیگر کوپی کرد و برای خود راه اندازی نمود. به همین دلیل در هنگام راه اندازی باشگاه مشتریان کیفیت شرط اول است و تیم راه انداز باشگاه مشتریان باید دانش این موضوع را به طور کامل داشته باشند و بتوانند برای هر نوع کسب و کار ایده هایی را که مناسب آن بیزنس است اجرایی کنند. و در دنیای امروز شیوه هایی مثل پانچ کارت الکترونیک یا تخفیف ساده همیشگی علاوه بر اینکه بازدهی ندارد بلکه می تواند تاثیر منفی نیز بر روی کسب و کار داشته باشد.

محدود بودن داده ها و اطلاعات در باشگاه مشتریان

داده های باشگاه مشتریان مختص کسب و کار شما است و در آن اطلاعات رقبا مثل خرید آنها نمایش داده نمی شود و این موضوع در واقع دید محدودتری را برای شما بوجود می آورد. و گاها بعضی از مشتری در مقابل گفتن اطلاعات خود گارد می گیرند. و این موضوع باعث می شود که داده های باشگاه مشتریان به طور دقیق و با تمام جزئیات بیزنس شما را تحلیل نکند و کمی محدود باشد.

با این حال، شاید بتوان گفت که این موضوع را نمی توان به طور قطع در معایت باشگاه مشتریان قرار داد زیرا با وجود ناقص بودن یکی از بهترین و در عین حال دقیق ترین شیوه های جمع آوری داده ها می باشد. به این دلیل که شاید نتوان تمام داده های مشتریان و رقبا را در آن قرار داد ولی بخش اعظمی از مشتریان در داده های باشگاه وجود دارد که قابل تعمیم دادن به سایر مشتریان است و می توان از این داده ها نتیجه گیری منطقی و اصولی در مورد کلیت کسب و کار گرفت. و می توان توسط این اطلاعات بخش بزرگی از مشتریان را تبدیل به مشتریان وفادار کسب و کار خود کرد.

در این مقاله سعی شد تا بتوان با ارائه مزایا در کنار معایب باشگاه مشتریان تصمیم گیری را برای شما ساده تر کرد و انتخاب شیوه مناسب و سیستم مناسب با کسب و کارتان را برای شما راحت و آسان نمود. اگر نیاز به مشاوره با تیم کالو در مورد راه اندازی باشگاه مشتریان و یا شیوه مناسب برنامه های وفاداری با کسب و کارتان داشتید حتما با ما تماس بگیرید. و خوشحال می شویم که با هم گپی دوستانه و صمیمی داشته باشیم و با شما بیشتر آشنا شویم.

 

مدیر فروش و بازاریابی کالو 09191268139

بدون دیدگاه

دیدگاهی بفرستید